قدس انلاین: نخستین نشست هم اندیشی نخبگان فرهنگی مشهد، با حضور چهره های فرهنگی برتر استان در راستای بیان ایده هایی با قابلیت اجرایی شدن در جهتِ توسعه فرهنگِ زیارت در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

نخبگان فرهنگی برای تثبیت و ترویج فرهنگ رضوی ایده بدهند

به گزارش قدس انلاین، دبیری، معاون سازمان فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درباره ی هدف از تشکیل این جلسه و متعاقبا نشست های آتی گفت: در این جلسه بر آن هستیم تا با رویکرد تفکر گروهی و هم اندیشی و بهره گیری از دانش نخبگان فرهنگی، به ارتقا و افزایش سطح کمی و کیفی مسایل مرتبط با حریم رضوی پرداخته تا از فرصت ها و امکانات موجود در مشهد بهره کامل برده شود. از این رو در نخستین گام به طرح پرسش ها و پاسخ هایی در این زمینه پرداخته می شود تا نظرهای مطرح شده مورد بررسی و در راستای عملیاتی سازی آن ها اقدام گردد.

مهندس واحدی، معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در ادامه ضمن اشاره به طرح های ارائه شده از سوی استانداری در راستای غنی سازی فرهنگ رضوی، بیان داشت: با توجه به اینکه معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی برنامه های فراوانی را در جهت عمومی سازی فرهنگ رضوی برای زائرین و مجاورین انجام داده است، اما با این وجود ضعف های فرهنگی فراوانی را در این حوزه شاهد هستیم. بر این اساس با برپایی کارگروهِ نخبگان فرهنگی در پی آن هستیم تا با معضل کم کاری در راستای ترویج و تثبیت فرهنگی به مقابله برخیزیم.

وی افزود: برای رفع این معضل در تلاشیم  تا با طرح پرسش هایی کاربردی، پاسخ هایی عملیاتی و اجرایی را تدوین و به مراکز مربوطه ابلاغ نماییم. چراکه امروزه بسیاری از دغدغه های زائرین مسائل فرهنگیِ زیارت می باشد و صرفا اجرای برنامه های مقطعی، بازدهی لازم را نخواهد داشت.

مهندس واحدی ضمن اشاره به تکنیک مهندسی ارزشی و بیان ساز و کار آن گفت: امروزه باید یکی از تکنیک های مسئولین فرهنگی به ویژه در زمینه بحثِ زیارت، بهره گیری از روش مهندسی ارزشی باشد. بر این اساس باید اطلاعات موجود را به دست آورد و مورد پردازش قرار داد و در گام بعد با اولویت قرار دادن خلاقیت به بررسی آن ها پرداخت.

وی تصریح کرد: در این راستا برای تثبیت فرهنگ رضوی و اثر گذاری آن می بایست ایده ها و الگوهایی را تولید نمود که قابلیت عملیاتی داشته باشد. منتها این ایده ها می بایست پس از اجرایی شدن وارد زندگی مردم گردیده و در اصطلاح رایج به زندگی آنان بچسبد و مبدل به رکنی جدایی ناپذیر از زندگی زائرین و مجاورین شود.

وی ضمن اشاره به الگوی پیشرفت ژاپن در زمینه مسائل فرهنگی اظهار داشت: کشور ژاپن بر اساس 4 شاخصه، دانش، بینش، تکرار و عادت، موضوعات مورد نظر خود را به فرهنگ غالب جامعه مبدل می سازد. از این رو با بهره گیری از این روش می توان به نهادینه سازی مسائل فرهنگ رضوی در میان مردم پرداخت که بی شک این امر نیازمند بومی سازی ایده های و کاربردی نمودن آن ها می باشد.

مهندس واحدی افزود: در این راستا می باید با اتکا به روش آینده پژوهی به دنبال تحقق فرهنگ سازی در موضوعات رضوی باشیم. از این رو کارگروه فناوری نوین در زیارت در راستای ترویج فرهنگ رضوی تشکیل شده است تا با تمامی قوا در این زمینه گام برداشته شود.

وی همچنین بیان داشت: تشکیل اتاق فکر، یکی دیگر از موضوعات مطروحه در این حوزه می باشد تا براساس هم اندیشه های ضروری به تصویب پروژه هایی جدید و نو و فارغ از نگرش های سنتی به این موضوع بپردازیم. چرا که امروزه یکی از معضلاتِ فعالیت های فرهنگی، تکیه بر روش های فاقد نوآوری و صرفا سنتی است. چنانکه به کارگیری کلیشه های فرهنگی، مبدل به الگویی ثابت شده است که در آن هیچگونه روش و تکنیکی از جمله اصول مهندسی ارزشی مورد توجه قرار نگرفته است.

در ادامه مهندس شادکام ضمن اشاره به اهمیت مجاورین به عنوان رکنی اساسی در انتقال فرهنگ رضوی گفت: در اکثر شهرهای زیارتی، شهروندان به عنوانِ پایه های اصلی مسایل مرتبط با فرهنگ زیارت محسوب می شوند که متاسفانه گاه شاهد این هستیم که این عنصر کلیدی مورد غفلت واقع شده و از این نیروی بالقوه استفاده لازم برده نمی شود. از این رو باید مسئولین در مباحث ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی به مجاورین بارگاه رضوی توجهی ویژه داشته باشند.

همچنین طالبیان دیگر نخبه فرهنگی بیان داشت: متاسفانه امروزه شاهد این امر می باشیم که سطح زندگانی مردم در اکثر زمینه ها با سبک مورد سفارش ائمه اطهار (ع) فاصله یافته است. از این رو در گام نخست باید به ترویجِ این سبک زندگانی پرداخت و تا حدودی باورهای غلط و اشتباه را حذف نمود. چنانکه سیره رضوی می تواند الگویی منحصر به فرد در این زمینه محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های فرهنگ سازی، اصلِ اثر در استمرار می باشد. براین اساس باید اقداماتی که در راستای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی صورت می پذیرد، به صورت پیوسته ادامه یابد که این امر خود مستلزم تدوین برنامه هایی مبتنی بر این موضوع است. از این رو با تصویب برنامه های مقطعی هرگز نمی توان فرهنگ رضوی را مبدل به فرهنگی رایج در میان زائرین حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نمود.

در ادامه، کلیدری، دیگر فعال حوزه فرهنگی ضمن اشاره به کم کاری های فرهنگی در حوزه مسائل رضوی بیان داشت: امروزه باید با رویکردی ویژه به بحثِ فرهنگ سازیِ رضوی و به ویژه در حوزه زیارت پرداخت. چراکه در پی این غفلت باید آماده ی هجوم های گسترده ی حرکات اسلام ستیزان بود. چنانکه در این راستا در چند روز گذشته مقالات منتشر شده در گاردین، اشپیگل و دویچله خود گواه این امر هستند که با بیان موضوعاتی ناصحیح، در پی هتک حرمت بارگاه رضوی هستند.

در پایان این نشست مهندس واحدی ضمن استمرار این کارگروه بیان داشت: در جلسات آتی در پی تحقق این موضوع هستیم که در گام نخست بانکی از ایده های نخبگان فرهنگی گردآوری شود و سپس با تصویب شیوه نامه هایی در راستای عملیاتی سازی آن ها پرداخته شود تا در این راستا ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی در میان زائرین و مجاورین بارگاه منور رضوی محقق گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.